Prindi

rehvidTavaline arusaam rehvidest piirdub nende musta värvuse tunnistamisega. Tähelepanu nende tööle ja sisule ei pöörata tavaliselt enne, kui avastate mõne neist purunenuna. Lihtsalt kirjeldatuna on rehvid suruõhu anumad, mis ümbritsevad Teie auto velgi. Tegelikult oleneb neist see, kui suure koormaga Te teele asuda tohite, mis kiirusega sõita saate ning kui mugavalt Te end seda kõike tehes tunnete. Järgnev artikkel aitab Teil teha järgmisi rehve ostes parim otsus.

 

Kõige tavalisem viga, mille tarbija rehve ostes teeb on see, et järgita autotootja poolt ette nähtud nõudeid ja soovitusi. Iga tootja on vastavale mudelile sobiva ettekirjutuse teinud. Ettekirjutused pole laest võetud info vaid pikaajalise testimise tulemusena saadud sobivate kombinatsioonide kogu. Tootjad arvestavad hetketingimusi ja vaatavad ka tulevikku, seega on nende ettekirjutusi tavaliikluses rangelt soovitatav järgida.

Rehividele on loodud vastavad standardnõuded, mille järgi neid markeeritakse. Rehvi välimisel külel on kogu vajalik info nii rehvi kõrguse, laiuse kui ka kiiruspiirangu kohta. Kuna tegemist on pea kõikjal maailmas nõutava standardiga ei näe Eesti teedel nähtavasti ühtki sõidukit, mille rehvidelt te seda infot välja ei saaks lugeda.

Rehvid jaotuvad kõige laiemalt kolme tähistuse järgi – A,B ja C reitinguga rehvid. A reitinguga rehvid on suurima temperatuuritaluvusega, B ja C siis vastavalt halvemaga. Ühendriikides toimiva NHTSA(National Highway Traffic Safety Administration) ehk riikliku maanteohutuse ameti kohaselt on 20% täna maailmas toodetavatest rehvidest A reitinguga, 59% on saanud B reitingu ja vaid 14 C reitinguga(ülejäänud 7-t pole hinnatud).

Ka haarduvust hinnatakse tähtedesüsteemis. „AA“ on siis kõrgeima haarduvustasemega, ehk peatub märjal teel kõige lühema teekonna jooksul ja „C“ reitinguga vastavalt kõige pikema pidurdusteekonnaga. „AA“ reitinguga rehve liigub täna maanteedel 3% kogu hulgast.

Turvise kulumise hindamiseks on etalonrehv, mida on hinnatud 100 punktiga. Kuna tegemist pole parima rehviga vaid lihtsa mõõdikuga, on olemas rehve, mida on hinnatud temast kõrgemate punktidega. Süsteemi kohaselt peab 200 punkti saanud rehv vastu kaks korda kauem. Täna on parimad rehvid skoorinud testidel 700 punkti. Enamik rehve on saanud 600 punkti ja alla selle. Madalaim reiting ehk umbes 200 punkti on omistatud umbes 13-le protsendile rehvidest.

Kuna te ei läheks balletisussidega Everesti vallutama ja ballile ei lähe tanksaabastega, tuleb vastavalt tingimustele valida ka oma neljarattalisele sõbrale sobivad „jalavarjud“. Milleks iganes Te oma autot ei kasuta, selle kui hästi ta oma eesmärki täidab otsustab ikkagi kontaktpind tee ja rataste vahel. Mootori võimsusest, kõrgtehnoloogilistest libisemise vastasetest süsteemidest ja tipptasemel piduritest on vähe kasu, kui Te nende potentsiaali maandada ei suuda. Kulunud rehvid on tõsiseks ohuks Teie reisidel, korralikult hooldatud ja tingimustele sobivad rehvid mängivad Teie ohutuses ülimat rolli.

Kui sõidate peamiselt maanteedel ühtlase, suure kiirusega, sobivad Teie autole rehvid, mis on kõrge teperatuuritaluvusega. Sõites talvistel, libedatel ja jäistel teedel, sobivad rehvid, mis pakuvad maksimaalset haarduvust ja stabiilsust. Kui Teie sõidud jäävad linnasiseseks, on soovitatavad rehvid need, mis pakuvad parimat haarduvust ja sujuvaimat sõitu.

Tänapäeval toodetakse rehve kuni 25-st komponendist, alustades terasdetailidest lõpetades turvise endaga. Terastrossid aitavad rehvil hoida oma kuju, maksimeerides kontaktpinna suurust ka suurtel kiirustel ja järskudes kurvides. Rehvidel on küljele märgitud sobivus sõidukigatüübiga(buss, maastur, sõiduauto jne) ja mõningatel juhtudel ka suurim lubatud koormus. Neid nõudeid tuleb alati järgida, vältimaks hilisemaid probleeme.

Kui kasutate oma sõidukit peamiselt maanteedel sõitmiseks, peaksite jälgima ka rehvide lubatud kiiruspiiranguid. Rehvide kiiruspiirangud varieeruvad 160km/h ja 305km/h vahel. Enim levinud on T(195km/h) ja H(215km/h) tähistusega rehvid. Kui sõidate peamiselt linnas, sobivad Teile vabalt S(180km/h) tähistusega rehvid.

Miks on rehvidel kiiruspiirangud? Lihtsalt öeldes näitab see seda, kui suur on rehvi temperatuuritaluvus. Mida kiiremini sõidate, seda suurem on rehvi temperatuur ja seda tõenäolisemad on deformatsioonid rehvis. Ohutuks liiklemiseks on soovitatav neid alati jälgida.

Veel on oluline rehvile lubatud koormus ehk suurim lubatud raskus. Loomulikut ei ole selle ületamine mõistlik ega ohutu.

Kasutades loogikat ja ettenähtud norme rehve valides, jääte Te tõenäoliselt oma ostuga rahule. Kuna rehvid määravad Teie reiside ohutuses suurimat rolli, ei tasu paarisaja krooni pärast end ohtu seada.

Joomla SEF URLs by Artio